tisdag 17 november 2009

Mannen?

Är det meningen att han ska vara "ledaren" av familjen?
Tittade på DH nu och irriterade mig på att Gaby ska behöva be sin man om saker!? Ska det vara så? Ok! Han drar in pengarna och hon är hemma med barnen, men det var inte längesen som hon räddade hela situationen genom att slita livet ur sig bara för att hennes man satt i fängelse, hon kämpade för familjens skull för att rädda den då han blev blind och nu känns det som att hon måste fråga sin pappa om lov för att få göra saker!? Ska det behöva vara så?
Jag anser att vi kämpar för familjen tillsammans. Jag är kvinna och har ett lågavlönat jobb! Om jag pluggar och får ett bättre jobb och bättre lön så får jag i de flesta fall läre lön än vad mannen får.
Är detta ett sätt för männen att ha kontrollen kvar över oss? Ett sätt att känna att de har makten?
Klart män klarar av tyngre saker och att de är mer anpassade för kroppsarbete, jag tycker att vi ska ha olika roller och jag tar gärna hand om barnen. Men jag vill ha ett rättvist förhållande! Vi kämpar på olika sätt för att familjen ska ha det bra!

Inga kommentarer: